2020. augusztus 16., vasárnap

A norvég "hytte"-kultúra - Korona-nyaralás norvég módra 2.rész

Véget ért a nyár, minden tekintetben. Egyrészt, újra elkezdődtek a dolgos mindennapok, másrészt pedig megérkeztek az őszi esők (be is ázott a vadi új ház... de erről majd máskor) és viharok, és az egy-számjegyű hőmérséklet (8 fok van). De csodálatos nyarunk volt, és nagyon-nagyon jó idő!  

Az idei "másmilyen" nyár egy részét egy hétvégi házban, "hytte"-ben töltöttük. A norvégoknál, legalábbis itt északon, teljesen normális, hogy a hétvégék nagy részét és ünnepnapokat a hytta-ban töltik. Ezek a házak általában családi örökségek, a nagyszülők, dédnagyszülők laktak benne, és most generációról generációra szállnak. Håvard-nak nagyon sok gyerekkori emléke van a hétvégi házukban töltött napokról. A mi lányaink viszont most voltak először, és nagyon izgatottak voltak. Szóval béreltünk egyet egy közeli településen. Pannus meg is lepődött, mert valamiért az ő fejében egy "koszos-pókhálós" kunyhó jelentette a "hytte"-t. Azt hiszem, nagyon pozitívan csalódott. Az ott töltött pár nap annyira jól sikerült, hogy utána visszamentünk még egy hétre! :)





Mindannyiunknak jót tett, hogy a természet lágy ölén voltunk, tv és internet nélkül. (az előbbi ugyan volt, de azt mondtuk a lányoknak, hogy nem működik). 

Esténként, vagy ha az idő éppen nem volt jó, társasoztunk, kártyáztunk, sakkoztunk...


Gigi kedvenc helye:









...vagy éppen csak bámultunk ki az ablakon a minket körülvevő gyönyörű természetre, amíg a lányok felfedezték a kis ház ezernyi rejtett kincsét.



Volt a kertben egy kis babaház is, a lányok nagy örömére.





Addig mi beszélgettünk, kávéztunk vagy éppen pipáztunk a teraszon. :)




De amikor aztán jó idő volt, nem állíthatott meg minket senki - irány a tenger! Håvard felváltva vitt ki mindenkit pecázni. 






Mindenki nagy élményekkel és nagy halakkal tért vissza. 









A lányok nagyon izgatottak voltak, ugyanis ez volt az első alkalom, hogy csónakban ültek. Panni nagyon büszkén hozta haza az első tengeren fogott halát, amit aztán Sapi kifilézett, Pappa pedig frissen megsütött.





Gigi, aki egyébként minden kúszó-mászó dolgot össszeszed, a hallal először meglehetősen óvatos volt. :)

A nagyszülők hamar megtöltötték a fagyaszónkat, sőt, a felét a barátaink vitték el, mert nálunk már nem fért!

Sapi nyert lapos-halban...




... Nagyi pedig farkashalban. :)



De azért mindenki büszkélkedhetett a fogással.













És ez csak a tenger! Utána következett a közeli patak. Sapi annyira szerencsés volt, hogy amíg más napokig pecázik mire lazacot fog, neki ez a harmadik dobás után sikerült!



Ezt utána megfüstöltük, és fantasztikusan finom volt!


Ezek után nem maradt más, mint felmenni a ház mögötti hegyre, és a tóban is szerencsét próbálni. Sapi itt is nagyon rövid idő alatt megfogta élete első pisztrángját és sarkvidéki szemlingjét (lazac-családba tartozik).




De a lányok sem tétlenkedtek ám, pedig iszonyatos mennyiségű szúnyog volt! Panninak és Giginek is nagy halszerencséje volt! Nagy volt ám a boldogság!












Ezeket egyedül fogta, mikor Pappával kettesben pecáztak. Én otthon maradtam Gigivel, aki reggel úgy ébresztett, hogy az arcomba hányt... de mint mindig, pár óra múlva már kutya baja sem volt.

Gigivel nem könnyű egy áfonyáson keresztül menni :D

Szúnyogok ellen :D

Sokféle csípős-harapós ízeltlábúval találkoztunk.


Összeszámoltuk, összesen 9 féle halat fogtunk: tőkehal (torsk), fekete tőkehal (sei), foltos tőkehal (hyse vagy Marilyn Monroe hal), laposhal (kveite), farkashal (steinbit), hekk (lysing), lazac (laks), pisztráng (ørret), szemling (røye), 

Hát még milyen finomakat ettünk belőlük!


Grilleztünk is a grill-kunyhóban.





Amikor pedig nem a tengeren voltunk, akkor a tengerparton kavicsoztunk, vagy éppen fürödtünk!
















Az egész viking-család megmártózott, de a lányok voltak a legbátrabbak. Pannit alig lehetett a vízből kikönyörögni.


 

 
Pappa úszott is! (ő az a kis pötty a kép közepén :)



Én is megmártóztam! (de csak azért, mert megígértem Panninak)
"Mamma, én tudom egyedül!"
Szörföl!


Egyszer, mikor Nagyi és Sapi már visszament Magyarországra (mi még utána is "hyttáztunk", egyedül voltam a lányokkal a parton. Jó idő volt, pancsoltak. Én a víztől pár méterre álltam, Gigi belerohan a vízbe mellőlem (Panni már benne volt). Már úgy combközépig benne volt, mikor még mindig rohant (volna), és egyszer csak eltűnt a víz alá. Testestül, fejestül, mindenestül. Rohanok a vízbe, mikor ő feláll, kicsit ijedten körülnéz. Ránéz Pannira és nagyon büszkén azt mondja: "Panni! Láttad milyet merültem?" :D Hát, én hirtelen nem tudtam eldönteni, hogy sírjak vagy nevessek. De így visszagondolva, Gigi hihetetlenül viccesen reagált.

Pár hangulatkép még a nyárról:

Horgoló-tanfolyam:


Elő- és utószületésnap <3
Aztán még egy kis horgolás:

Volt, aki kötött is.
A lányokkal "aludtam".

"Nyári" "piknik" a "kertben"
A kölcsön-kutya :)
...aki fél lejönni a lépcsőn :D
Sétáltattunk. Hogy ki sétáltatott kit, az még vitatott. :D


Egyszer megcsinálhattam a haját!
Panni házi feladatot csinál.

Gigi sátrat kapott!
Roller-bajnokok
Panni Sapival alszik

Bár a nyár csodás emlékei még nagyon elevenen élnek mindannyiunkban, ezen a héten már visszacsöppentünk a mindennapokba, véget ért a nyári szünet. Hogy mennyire elevenen, azt nem is illusztrálhatnám mással jobban, mint Panni rajzaival, a pecázásról és a rettegett farkashalról.



Gigi sem tétlenkedik ám rajzolás terén!

Hal:

Denevér:


De a mindennapokra visszatérve, a héten már munka volt, nekem még mindig itthonról, a lányoknak pedig óvoda és napközi. Szerencsére mindkettőjüknek jó hete volt.
 

 

Gigi a két hobbiját végre össze tudta kombinálni az oviban: áfonya és tollak.

De néha annyit szednek, hogy még desszert is lesz belőle!

Humormorzsák a végére:

Gigi szájából: 

"A Sapi nem könyvből olvasott, csak a szájából!"

"Én úgy gondolom a fejemben, hogy menjünk hajózni."

Gigi teljesen komolyan kérdezi Pappától: "Pappa, én mindig a tiétek leszek? Mindig itthon lakhatok majd?" Pappa megnyugtatta, hogy igen. "Jó! Akkor maradok még 5-6 napot!"

Kártyázás közben egyszercsak felkiált: "A fene essen bele!" (Na jó, ehhez ott kellett volna lenni, és hallani azt a hangsúlyt... :D)

Gigi próbálja elmagyarázni Nagyinak, hogy pókháló van a mosdó alatt a hytta-ban, de csak norvégul jut eszébe a szó. Nagyi nem érti. "Hát, Nagyi, tudod! Olyan, amit a pók csinál!"

Miután hányt: "Biztos nemsokára elmúlik a fájdalom, mert vettem be egy Normaflore-t."

Szintén hányás után, kérdezem, kér-e vizet. "Most nem. Majd csak akkor, ha már újra boldog lesz a pocakom." Később bekap egy falat ropit. Vár. Kérdezem, miért. "Hát, csak várom, hogy mit szól a pocakom!"

Megyek fel Gigivel a tóhoz, ahol Pappa és Panni pecázik. Gigi indulás előtt: "Mamma, vigyük a vödröt, hogy bele tudjak büfizni (értsd hányni)." Mondom neki, hogy az erdőben szerintem bárhova hányhat, ha kell. Erre ő: "Ó, az nagyon jó lesz!"

Lent vagyunk a parton, és halljuk, látjuk, hogy egy kislány sikít, mert ott egy bögöly. Erre Gigi: "Hát, ez pont olyan, mint a Panni!"

Én: "Lányok, mostmár aztán tényleg rakjatok rendet!" Gigi: "Panni, hallottad, mit mondott a mamma? Pakolj gyorsan!"

Panni szájából:

Elindultunk a tóhoz, de pár méter után Gigi visszafordult, azt mondta, hogy ő nem jön. Erre Panni: "Sapi, ha mi most nem megyünk, én nagyon összetörök!"

Panni beszél, beszél, aztán megkérdezi: "Mamma, ez most olyan INORA volt?" "Hogy micsoda?" "Hát INORA" "Nem tudom, hogy az mi." "Hát, tudod, amikor azt mondod, hogy hát nagyszerű, de közben nem is az." "IRÓNIA?" "Azaz!"

Panni pecázás után élménybeszámolót tart: "Eléggé mocorogtak a fogaim, de nem tudom, hogy miért. Hogy féltem, vagy fáztam, vagy izgatott voltam." Én: "De drágám, mitől féltél volna?" Panni: "Hát attól, hogy megint farkashalat fogunk!"

Utolsó nap a nyári házban: "Mamma, szerintem ez volt a legfantasztikusabb nyaralás! Ennél csak egy dolog lehetett volna jobb! Magyarország!"

Legyen is ez a végszó <3



2 megjegyzés :

  1. Ez annyira szép volt! látszott, hogy mindenki élvezte :-) engem kicsit a vastag ruha és az egy számjegyű hőmérséklet riaszt meg, igy augusztusban :-)

    VálaszTörlés
  2. Augusztus itt már nagyon ősz! :) Pár hét, és jön a hó a hegyekben.

    VálaszTörlés